środa, 11 listopada 2015

Bonfire Night - lekcja tematyczna

Remember, remember the 5th of November...

Zgadza się, post jest nieco przeterminowany, jednak w przypadku tego święta wydaje mi się, że data nie jest kluczowa. Dziś chciałam podzielić się pomysłami, które mam zamiar wcielić w życie już wkrótce.

Przygotowanie warsztatów dotyczących Guya Fawkesa nie było łatwym zadaniem. W kategorii łatwych i przyjemnych, ta tematyka nie zdobyłaby raczej zbyt wielu punktów. Jak zainteresować dzieci, przyzwyczajone do miłych i wesołych motywów kasztanowych ludków i świątecznych piosenek, kawałkiem skomplikowanej i dość krwawej historii?

Mam nadzieję, że mi się to uda.

Przygotowując lekcję, korzystałam z pomysłów innych. Nieoceniona okazała się strona http://www.twinkl.co.uk/, na której znalazłam miedzy innymi wspaniałe flashcards, prezentujące najważniejsze słownictwo z lekcji: http://www.twinkl.co.uk/resource/t-t-2129-the-gunpowder-plot-topic-word-cards

Używając flashcardów, mam zamiar opowiedzieć historię Guya Fawkesa możliwie w jak najprostszy sposób. Myślę, że daruję sobie wątek katolików i protestantów. Dla 7-8 latków wystarczający będzie chyba fakt, że Guy Fawkes and other conspirators didn't like the king ;). Opowieść skończę na tym, że Guy został złapany, oszczędzę dzieciom tego co działo się potem...

Flashcardy mam wydrukowane w 2 wersjach, więc prawdopodobnie zagramy też w memory.

Kiedy część historyczna szczęśliwie się zakończy, należałoby powiedzieć jak obecnie świętuje się ten dzień. Nie czuję się na siłach opowiadać o paleniu kukły i proszeniu o penny for the Guy :) Na szczęście YouTube mnie nie zawiódł i znalazłam dość przyjazny filmik który jest przystosowany dla dzieci i pokazuje obchody święta:



Ostatnim etapem moich warsztatów będzie część plastyczna. Z przyczyn praktycznych zaniechałam robienia kukły Guya. Uznałam, że lepszym pomysłem będzie trzymanie się neutralnego motywu fajerwerków.

Najbardziej spodobał mi się pomysł na fajerwerki z rolek od papieru toaletowego:

szczegóły tutaj

oraz tzw. "wydrapywankę": http://www.activityvillage.co.uk/crayon-etching-fireworks-picture

Z rzeczy które mnie zachwyciły znalazłam również papierowy model Guya Fawkesa do wykonania, a dokładniej bohatera filmy V jak Vendetta (dzieciom wszystko jedno ;)

 http://www.cubeecraft.com/cubee/v-for-vendetta

Niestety okazał się trudny do wykonania, sama miałam problem ze składaniem, więc tą zabawę będziemy musieli sobie odpuścić w przypadku młodszych dzieci.

To już wszystko co zaplanowałam na warsztaty dotyczące Bonfire Night. Trzymajcie kciuki, żeby wszystko poszło po mojej myśli :)



2 komentarze:

  1. Te figurki z cubeecraft są super i przydadzą mi się do mojego następnego projektu, dzięki :D
    Trzymam kciuki :)

    OdpowiedzUsuń